HusCompagniet trækker tiden ud!

Hvor mange gang skal vi markere, forklare og illustrere fejl og mangler og hvor mange fridage skal vi tage før vi får at hus der står færdigt!?

Mangelliste bliver stadig ignoreret

Blev kontaktet af HusCompagniet i slutningen af sidste uge, efter vi informerede dem om at vi var begyndt igen at få sporadiske henvendelser fra deres håndværkere.

De ville komme forbi en af dagene så vi kunne få styr på de mangler vi havde, for det skulle “vi” selvfølgelig få styr på.

Så de kommer nu forbi igen uden at have forholdt sig konstruktivt til en eneste kommentar, billede eller opfølgning fra os og vil reelt have at vi skal pege hver enekelt detalje ud.

Dette til trods for den aftale vi lavede med dem ved overdragelsen omkring at alt træværk skulle gennemgås!

Tegnefejl fra HusCompagniet

Der er stadig ikke fundet en løsning på vores tagkonstruktion, hvor HusCompagniet har tegnet forkert og vi har fået et ufrivilligt udhæng på 8cm ved stue vinduet. De har forsøgt sig med et par nødløsninger, men som med vores serverrum har vi betalt for et stramt udseende og forventer at få det.

  

Ovenfor ses forskellen på taget i forhold til hvad der er bestilt og hvad de har lavet. Fejlen betyder også at vores arkitekttagrende har lidt sit eget liv for enden at taget (billedet til højre).

Fejlplacering af stikkontakt i bordplade

Nedenfor til venstre ses stikkontakten som HusCompagniet placerede den og til højre hvor den var bestilt til at siddde. Problemet som med alt andet, er at man laver en aftale over telefonen og laver de så fejl – så har de forstået det anderledes eller også har vi misforstået noget.

 

Selv HTH’s egen montør gav os ret uden at blinke, at man aldrig ville sætte stikkontakten hvor den i første omgang blev placeret!

Hvornår tager HusCompagniet ansvar for deres salg?!

Endnu en af de graverende ting vi kæmper med at få afklaret er vores server og depotrum som er alt for varme. Nedenfor er forskellen på depot og serverrum, hvor sidstnævnte endda står med døren på klem.

Vi kunne, som det fremgår af kontrakten til højre, godt nøjes med aftræk så rummet kom ned på 10 grader. Men vi har på intet tidspunkt været i nærheden da der ikke er nogen form for aftræk i nogen af rummene.

I form af vi kunne trække temperaturen ned på ca. 10 grader, var køl eller naturligt aftræk jo ikke nødvendigt ifgl. sælgeren!

  

Vi fik på mødet besked om at rummet IKKE kunne KØLES til under 10 grader, hvilket vi godtog da det ikke var et køleskab vi havde bestilt. Allerede da termostaterne kom op, påpegede vi problemet overfor HusCompagniet, som nu siger at de ikke kan køle rummet uden der er køling! Vi forventede blot de ca. 10 grader j.f. kontrakten?!

HusCompagniet løber fra sit ansvar overfor kunden

De skulle sælgeren måske have informeret os om, så vi kunne have tilkøbt det? I stedet for har vi nu et teknikrum, som var en af vores absolut vigtigste punkter virkede efter hensigten, som ikke er brubart.

Der kan ikke på noget tidspunkt have været nogen form for tvivl omkring at lokalet vil blive en anelse varmere i form af det skulle bruges som server og teknik rum! Og tegningen taler sit eget sprog, men vi har ikke set nogen form for ekstra udsugning!

Emhætte ikke lavet som bestilt

Emhætten skulle være lavet så den gik i ét med væggen for at lave en “usynlig” rørføring til loftet.

HusCompagniet valgte i stedet for at føre en standard metalkasse til loftet.

 

Så den designede speciel løsning kunne vi med lang næse se på, efterhånden som monteringen af emhætten blev ført til loftet. 

En fejl vi forøvrigt (som med så mange andre ting) påtalte flere gange under byggeriet.

Flere klinker end aftalt på byggemøde!

Vi aftalte tidligt i forløbet at vi kun skulle have klinker lige til kanten af badekaret, da det vil tage sig mere minimalistisk ud i helheden.

Vi takkede ja til løsningen – men til højre er endnu et resultat af en aftale som ikke blev holdt!

3. gang vi nævner det for HusCompagniet, kan de godt huske der var noget om det – men vi har valgt at beholde det som det er – da det vil kræve et malerbesøg.

Og da vores erfaring med HusCompagniets malere,er at ødelægger næsten lige så meget som de udbedrer har vi ikke turdet få det lavet om!

Gulvet ikke lavet som bestilt i kontrakt

Gulvet mellem stue og soveværelse har været en hård kamp igennem i form af det er blevet ridstet, forsøgt rettet op, rettet igen og skal nu på mandag have endnu en tur-

Vi har bestilt et gulv som løber direkte igennem stue og soveværelse i vores kontrakt, men

HusCompagniet har valgt at bryde gulvet – til trods for at vi rent faktisk har denne del på skrift!

Gulvet bliver nu som de “plejer”. Vel og mærke hvis Gulvforum i Randers formår at få rettet at gulvet gaber, uden der skabes nye komplikationer!

Som skrevet øverst i indlægget, er gulvhistorien sikkert ikke forbi, da vi har skrammer og fejl på samtlige gerigter og mange lister og nu også har et skævt gulv i stuen.

Manglende ventilation i garage

Igen her siger HusCompagniet, at de ikke monterer ventilation i garagen. Det er først efter gentagne henvendelser til dem at der sker noget. Det til trods for, at det rent faktisk står i vores slukkontrakt!

Vi har nu fået monteret ventilation med en kontra ventil på modsatte side. Begge dele er elendigt monteret, da det er gjort på bagkant og man så ikke har kunnet se hvor jerndragere i væggen var.

Please follow and like us:
error

6 thoughts on “HusCompagniet trækker tiden ud!

  1. Træls at høre med jeres stadig problemer med Huscompagniet.
    Vi har nu også været til foraflevering, og har også mange fejl og mangler. F.eks. har vi et badeværelsesafløb der skal laves helt om.
    Havde i overvejelser omkring udskydelse af overtagelse? Det lyder som nogle væsentlig fejl og mangler i havde?

    Havde i en ekstern byggesagkyndig på, til for og afleveringsdagen?

    • Hej Jesper,

      Det lyder ikke alt for godt med afløbet. Vi fik lavet gulvet om i den ene brucheniche, da der ikke var fald nok. Næste spørgsmål fra mig er så – skal der være fald mod afløb ved et fritstående badekar? For gulvet under badekaret er helt plan.

      Vi havde diverse overvejelser, men stod desværre og skulle ud af det sommerhus vi havde lejet, så der var ikke ret meget tid at give af. Men fik lavet et dokument at selvom vi betalte det fulde beløb, ville vi og banken stadig have mulighed for at gøre økonomisk modkrav imod dem, såfremt de ikke kunne løse de fejl og mangler der måtte være.

      Havde i min vildeste fantasi ikke forestillet mig at det var sådan et gang l*** vi betalte for. Tror såmænd det meste af huset er ok (efterhånden), men alt vi skal se på dagligt ligner i hvert fald IKKE et nyt hus!

      Vi havde en byggesagkyndig på – men det var reelt spild af penge. Han kom kun med et par ting, hvor der reelt ikke var noget galt da det kom til stykket.

      Vi lavede vores gennemgangsdokument (som også er her på bloggen), som vi gennemgik med dem. Ikke at det har gjort en skid – men juridisk står vi ret godt da vi fra vores side fra dag 1 har dokumenteret fejl og mangler.

      Jeg gennemgik kontrakten kort i dag for at se hvad der stod om bl.a køl i vores depot og serverrum. Og mener igen ikke de har leveret det aftalte ud fra de formuleringer jeg har kunnet finde.

      Men havde vi haft muligheden havde vi ikke taget imod huset før det var klar og forstår ikke man kan aflevere sådan en gang juks som vi nu kæmper med på 2. måned.

      • Ved vores er faldet fint, men selve afløbet er lavet forkert. Det fandt den byggesagkyndige hurtig. Derudover fandt han også andre ting som startende skimmel i sølje udenfor, forkert lagt isolering over carport, fugt i vægge.
        Her var han med til at stille de rigtige krav til HC, hvad der skulle gøres.

        Men vil sige at vores hus var så lagt fra færdigt, at vi ikke fik det fulde udnyttelse. Vi skal nok have ham forbi igen til selve overtagelsen.

        Vi har også en lejlighed vi skal være ude fra, og flyttefolk mv. er bestilt. Men vi kan nemt udskyde et par uger, hvis det betyder at vi ikke skal leve med et hus der ikke er helt færdigt, og vi så skal have håndværkere rendende hele tiden.

        Lad os se efter på mandag, når vi har haft et møde med dem.

        • Vores “byggesagkyndige” var på ferie ved overtagelsen, så vi stod rimelig alene med det.

          Jeg var selv på pladsen dagligt med få undtagelser, så jeg var efter dem med afdækning m.v. konstant. Dog kan jeg se at vores troldtekt i garagen har slået sig lidt – så det har givetvis være lidt fugtigt da det blev monteret.

          Håber I får en bedre oplevelse end den vi står med lige nu. For at vi ikke kan sætte en streg i sandet og sige at vi er færdige og komme helt på plads er mildest talt skide irreterende.

          At HusCompagniet så oveni det hele på igen måde har styr på hvem der skal lave hvad og hvorfor, samtidig med at alt skal pensles ud i mindste detalje er under al kritik.

          Vi burde for pengene tilbage for det byggelederen har kostet, da vi selv har skullet koordinere og følge op på 99% af tingene. Og der ser ud til at stige til 100% nu.

          Lad høre hvordan mandag går – jeg krydser fingre for jer.

  2. Vi har også stået for meget koordinering selv, da håndværkerne hele tiden henvendte sig til os. Vi har nu lige fået at vide at byggelederen stopper i HC og han skal aflevere resten af fejl og mangler til en anden. Vi har efterhånden opgivet. MEN det var ikke drømmen der gik i opfyldelse. Huset føles ikke nyt. Tværtimod gammelt, slidt og beskidt

    • Hej Einer,

      Det er jeg ked af at høre på jeres vegne og må tilstå at vi står med præcis samme følelse. Vi har ikke fået et nyt hus. Vi har fået et delvist ramponeret hus med skrammer og mangler.

      Så sent som i dag, har endnu en håndværker henvendt sig, selvom vi har fået at vide at HC nok skulle tage hånd om netop disse sporadiske henvendelser.

      Noget af det sidste, er at der presses på for at løse problemerne, men der er nu lappet så meget på det – at det aldrig bliver godt. Vi har dog flere graverende ting og var rimelig fleksible i starten – men kan fornemme nu, at det kun er envejs.

      Så vi holder på vores – men kan ikke tage flere fridage for 5 minutters besøg.

      Vi håber dog stadig på “magi”, men er nået dertil hvor vi ikke stoler på noget som helst. Det vi er lovet og løbende har snakket om løber sælgeren fra og nu er vi i gang med at finde på skrift, den smule der blev beskrevet i processen.

      Sørgeligt at bruge så mange penge og så få sådan en gang hø.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.